Wstęp
W przesłanym materiale wyjściowym nie zauważam żadnych nowości. Są to zebrane materiały z poszczególnych spotkań zespołu ds. statusu nauczycieli. Nie mogę jednak znaleźć w swojej pamięci propozycji NSZZ Solidarność podane w modelu II pkt 2, jakoby wynagrodzenie nauczyciela stażysty miało wynosić 80% średniej krajowej itd. konkretne takie propozycje były przedstawione przez nasz związek zawodowy i całą centralę FZZ. Jednocześnie zdecydowanie walczyliśmy od wielu lat o wyjęcie godzin ponadwymiarowych ze średniego wynagrodzenia nauczycieli. Potwierdzam również nasze zdecydowane stanowisko o pozostawieniu dodatku wiejskiego a nawet proponowaliśmy umocowanie go wysokości 10% kwoty bazowej dla wszystkich, którym ten dodatek przysługuje.
Wynagrodzenia nauczycieli
Związek podtrzymuje swoje stanowisko ws wynagrodzeń nauczycieli przesłane w naszym piśmie z dnia 29.07.19r. Dla przypomnienia cytuje niektóre propozycje.
Likwidacja średnich wynagrodzeń.
Aby rozpocząć rozmowy o odstąpieniu od tzw. średnich wynagrodzeń, należy podnieś wynagrodzenia zasadnicze nauczycieli przynajmniej do następującego poziomu:
– 80% średniej ZUS wynagrodzenie nauczyciela zasadnicze stażysty /poz. 1 w tabeli/
-120% średniej ZUS wynagrodzenie zasadnicze dla nauczyciela dyplomowanego
Biorąc pod uwagę dzisiejszą średnią ZUS, całe wynagrodzenie brutto dla nauczyciela stażysty ok. 4000zł + niewielkie dodatki a dla nauczyciela dyplomowanego to brutto 6000zł + ok. 23% dodatki/ staż pracy, wychowawstwo/ Godziny ponadwymiarowe byłyby płacone oddzielnie. Przy takich wysokościach wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli, można odejść od tzw. średnich wynagrodzeń a te przedstawione powyżej będą regulowane przez kolejne komunikaty ZUS.
Składki płacy nauczyciela tzw dodatki
1. należy otworzyć dodatek za staż pracy, utrzymując go na poziomie 1 % do końca aktywności zawodowej. Wprowadzanie dodatku można dokonywać sukcesywnie po np. 5% rocznie dla nauczycieli pracujących ponad 20 lat.
2. Wszystkie dodatki za trudne i uciążliwe warunki pracy powinny być dokładnie wymienione w rozporządzeniu na wzór rozp MEN z 1997. Ze względu na duży wzrost dzieci z orzeczeniami, powinno się nadal stosować zapis o dodatku uciążliwym za pracę w klasie, której jest co najmniej 1-3 uczniów z orzeczeniem. Katalog dodatków może mieć charakter dodatków minimalnych, a w gestii JST może być jego podwyższenie.
Zmiana obecnego systemu awansu zawodowego nauczycieli.
Żeby nie burzyć obecnych już przyjętych nazw stopni awansu zawodowego, proponuję je utrzymać jednak sposób ich zdobywania uważam za konieczny do zmiany.
-stażysta / przez rok i po dokonanej ocenie przez dyrektora i rozmowie na temat sposobu realizacji programu w przepracowanym roku, ten nauczyciel otrzymuje lub nie możliwość dalszej pracy jako nauczycieli kontraktowy/
– kontraktowy przez trzy lata pracuje a w trzecim roku kontraktowego czyli w czwartym roku pracy jest oceniany przez dyrektora i po uzyskaniu odpowiedniej oceny pracy nauczyciel otrzymuje awans na nauczyciela mianowanego. Bez żadnych egzaminów.
– mianowany pracuje 4 lata, jest oceniany w czwartym roku pracy nauczyciela mianowanego / możliwość rezygnacji nauczyciela z dalszego awansu w tym czasie, który może zrobić później/ i jest z urzędu powołany na nauczyciela dyplomowanego. W ocenach pracy nauczyciela mianowanego bierze udział przedstawiciel rady pedagogicznej, związków zawodowych, przedstawiciel nadzoru pedagogicznego.
– dyplomowany pracuje już do końca swojej aktywności, jednak miałby możliwość uzyskiwania dodatkowych specjalności czy tez uprawnień, co łączyłoby się z dodatkami z tego tytułu.
Wynagrodzenia na poszczególnych stopniach awansu tych nauczycieli, pozostałyby takie jak w części I.
System nie wymagałby specjalnych komisji, ekspertów itd. co w znaczny sposób obniżyłoby biurokracje systemu i jej koszty.
Określenie warunków pracy nauczyciela.
Bardzo ważnym i jednym z podstawowych elementów pracy nauczyciela są jego warunki pracy . Wielokrotnie apelowaliśmy o stworzenie odpowiednich warunków pracy dla nauczycieli tj pomieszczeń i sprzętu do jego pracy indywidualnej.
Za warunki pracy nauczyciela i wszystkie potrzebne pomoce naukowe, w tym sprzęty informatyczne i papier do drukowania materiałów, które powinien zabezpieczać dyrektor szkoły, czyli pośrednio przez dyrektora odpowiada organ prowadzący.
Na dzień dzisiejszy każdy nauczyciel powinien posiadać w szkole gabinet do indywidualnej swojej pracy z komputerem, drukarką i papierem co najmniej. Jak wiemy tego nie ma i na razie nie będzie. Jeżeli nauczyciele podejmą akcję wycofania swoich komputerów i innych swoich sprzętów, używanych do lekcji w szkołach, może powstać większy problem jak strajk. Nie będzie e-dziennika, opinii, planów i programów itd. .
Proponuję, aby w trybie pilnym uchwalić ryczałt za korzystanie nauczyciela z własnego sprzętu i biura w domu w wysokości co najmniej 500zł/ miesięcznie, przy pracy na etat
Finansowanie Oświaty.
Aby rozpocząć dyskusję na temat propozycji zmian finansowania oświaty, należy przypomnieć następujące fakty.
Karta Nauczyciela, ta znienawidzona KN, od początku swojego ogłoszenia zawierała zapisy o standardach edukacyjnych, do których określenia było zobowiązane MEN. Te zapisy były istotnym elementem początku określenia kosztów edukacyjnych min. przez określenie liczebności klas. Przez wiele lat sporów, zapisy te zostały wykreślone i do tej pory nikt nie zajął się wyliczeniem rzeczywistych kosztów edukacyjnych.
Drugim ważnym elementem wyliczenia kosztów edukacyjnych jest brak formalnej możliwości ich wyliczenia. Subwencja oświatowa i subwencja ogólna przekazywana JST, stanowią wg prawa ich dochody własne, których nikt nie ma prawa kontrolować. Od wielu lat żaden rząd nie był w stanie sprawdzić prawdziwych kosztów edukacji, które były finansowane przez JST z pieniędzy przekazywanych przez budżet państwa.
Jest to poważny skandal, trwający od lat, aby Państwo wydające na oświatę 72 mld zł nie było w stanie sprawdzić prawidłowości wydanych pieniędzy. To trwa do dzisiejszego dnia.
Nasz Związek Zawodowy domaga się aby przedstawić dokładne wyliczenie kosztów edukacyjnych w oparciu o rzeczywiste dane a nie dane JST, które z założenia stały się błędne.
Subwencja oświatowa.
Zasadniczo przyjmujemy, przedstawioną na zespole ds. statusu nauczycieli propozycję MEN wyliczenia subwencji oświatowej w oparciu o liczbę uczniów i liczbę oddziałów. Jak pamiętam, propozycja ta nie budziła większych sprzeciwów żadnej ze stron. Należało ją jedynie doprecyzować.
Warianty finansowania oświaty
1. MEN przekazuje JST całą kwotę na edukację jako dotację
2. MEN przekazuje kwotę na koszty utrzymania szkół a na wynagrodzenia nauczycieli przekazuje środki w formie dotacji.
3. JST pokrywają koszty utrzymania szkół z odpisów PIT i CIT a płace nauczycieli będą wypłacane ze środków MEN z formie dotacji.