Uwagi do projektu rozporządzenia płacowego i propozycje zmiany systemu
W związku z przesłaniem naszemu związkowi zawodowemu projektu rozp. MEN tzw. płacowego, przesyłamy kilka uwag. Zgodnie z komunikatami MEN, że podwyżki płac dla nauczycieli będą realizowane wg „wiekopomnego porozumienia z NSZZ Solidarność”, nasza rola konsultanta jest już znacznie ograniczona a całkiem możliwe że już nieskuteczna. Mimo wszystko przekazuję kilka argumentów, które powinno wziąć pod uwagę MEN.
1. Wynagrodzenia nauczycieli są najważniejszym elementem rozporządzenia, które powinny być ustalone na takim poziomie, aby nie stanowiły wstydu dla RP. Oczywiście propozycje rządowe podwyżek płac, nie spełniają strajkowych żądań nauczycieli, co stanowi zarzewie do kontynuacji strajki lub rezygnacji z pracy nauczycieli w szkole. Sytuacja zwolnień wydaje się być groźniejsza od samego strajku. Skoro wszystkim zarządza Prezes Kaczyński to niech Prezes i jego doradcy rozmawiają z nauczycielami a nie zza węgła przekazuje swoje decyzje. Radziliśmy Pani Zalewskiej na pierwszym naszym spotkaniu w listopadzie 2015r, aby rozpocząć coroczne podwyżki płac od 2016 przynajmniej o 10%. W dniu dzisiejszym problem wynagrodzeń nauczycieli byłby zmarginalizowany. Wiemy kto o tym decydował, więc domagamy się spotkania z tym Panem.
Do dnia dzisiejszego podwyżki płac dla nauczycieli realizowane przez Wasz Rząd wyniosły 12% . W tym samym czasie średnia krajowa podawana przez ZUS wzrosła o 25%. To są dane o niesamowitej pauperyzacji wynagrodzeń nauczycieli. To jest zasadniczy powód do strajku nauczycieli czy ich zwalniania się z pracy.
Żądanie wyrażone przez strajkujących nauczycieli z FZZ, podwyżki wynagrodzeń zasadniczych o 1000zł uplasowałoby wynagrodzenia nauczycieli na poziomie roku 2011, porównując do średniej ZUS.
2. Rozporządzenie pomija otwarcie 20 procentowej wysokości dodatku za staż pracy nauczycieli. Taką propozycję składaliśmy i nie oczekiwaliśmy natychmiastowego jego całościowego wprowadzenia, tylko po kilka procent rocznie.
3. Rozporządzenie pomija dodatek za wychowawstwo dla nauczycieli przedszkoli i wychowawców internatów w MOW oraz w schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych. Ci wychowawcy, ze stałym przydziałem grupy wychowawczej, mają bardzo dużą odpowiedzialność za wychowanków grupy, majątek grupy oraz odpowiedzialność za pełną dokumentację grupy i jej wychowanków. Oczekujemy wprowadzenia tej regulacji.
4. Rozporządzenie nie wprowadza rekompensaty z pracę nauczycieli w niedziele. Do tej pory, szczególnie wychowawcy MOW i MOS oraz schroniska dla nieletnich i zakładów poprawczych już od lat nie otrzymują rekompensaty z pracę w niedzielę a nawet Niedziela Wielkanocna jest dla nich zwykłym dniem pracy. To jest poważy skandal i oszukiwanie tych nauczycieli. Każdy z nich powinien otrzymać dodatek 100% za pracę w niedzielę, ale nie otrzymuje. Idąc śladami Piotra Dudy, to należy zamknąć te placówki niedzielę lub wypłacać dodatek 100%.
Propozycje do rozważenie przez Rząd.
I Likwidacja średnich wynagrodzeń.
Aby rozpocząć rozmowy o odstąpieniu od tzw. średnich wynagrodzeń, należy podnieś wynagrodzenia zasadnicze nauczycieli przynajmniej do następującego poziomu:
– 80% średniej ZUS wynagrodzenie nauczyciela zasadnicze stażysty /poz. 1 w tabeli/
-120% średniej ZUS wynagrodzenie zasadnicze dla nauczyciela dyplomowanego
Biorąc pod uwagę dzisiejszą średnią ZUS, całe wynagrodzenie brutto dla nauczyciela stażysty ok. 4000zł + niewielkie dodatki a dla nauczyciela dyplomowanego to brutto 6000zł + ok. 23% dodatki/ staż pracy, wychowawstwo/ Godziny ponadwymiarowe byłyby płacone oddzielnie. Przy takich wysokościach wynagrodzeń zasadniczych nauczycieli, można odejść od tzw. średnich wynagrodzeń a te przedstawione powyżej będą regulowane przez kolejne komunikaty ZUS.
II Zmiana obecnego systemu awansu zawodowego nauczycieli.
Żeby nie burzyć obecnych już przyjętych nazw stopni awansu zawodowego, proponuję je utrzymać jednak sposób ich zdobywania uważam za konieczny do zmiany.
-stażysta / przez rok i po dokonanej ocenie przez dyrektora i rozmowie na temat sposobu realizacji programu w przepracowanym roku, ten nauczyciel otrzymuje lub nie możliwość dalszej pracy jako nauczycieli kontraktowy/
– kontraktowy przez trzy lata pracuje i w trzecim roku kontraktowego czyli w czwartym roku pracy jest oceniany przez dyrektora i po uzyskaniu odpowiedniej oceny pracy nauczyciel otrzymuje awans na nauczyciela mianowanego. Bez żadnych egzaminów.
– mianowany pracuje 4 lata, jest oceniany w czwartym roku pracy nauczyciela mianowanego / możliwość rezygnacji nauczyciela z dalszego awansu w tym czasie, który może zrobić później/ i jest z urzędu powołany na nauczyciela dyplomowanego. W ocenach pracy nauczyciela mianowanego bierze udział przedstawiciel rady pedagogicznej, związków zawodowych, przedstawiciel nadzoru pedagogicznego.
– dyplomowany pracuje już do końca swojej aktywności, jednak miałby możliwość uzyskiwania dodatkowych specjalności czy tez uprawnień, co łączyłoby się z dodatkami z tego tytułu.
Wynagrodzenia na poszczególnych stopniach awansu tych nauczycieli, pozostałyby takie jak w części I.
System nie wymagałby specjalnych komisji, ekspertów itd. co w znaczny sposób obniżyłoby biurokracje systemu i jej koszty.
III Określenie warunków pracy nauczyciela.
Za warunki pracy nauczyciela i wszystkie potrzebne pomoce naukowe, w tym sprzęty informatyczne i papier do drukowania materiałów, powinien zabezpieczać dyrektor szkoły, czyli pośrednio przez dyrektora organ prowadzący.
Na dzień dzisiejszy każdy nauczyciel powinien posiadać w szkole gabinet do indywidualnej swojej pracy z komputerem, drukarką i papierem co najmniej. Jak wiemy tego nie ma i na razie nie będzie. Jeżeli nauczyciele podejmą akcję wycofania swoich komputerów i innych swoich sprzętów, używanych do lekcji w szkołach, może powstać większy problem jak strajk. Nie będzie e-dziennika, opinii, planów i programów itd. .
Proponuję, aby w trybie pilnym uchwalić ryczałt za korzystanie nauczyciela z własnego sprzętu i biura w domu w wysokości co najmniej 500zł/ miesięcznie, przy pracy na etat.