Odpowiedź PIP w sprawie Okęcia

Pismem z dnia 29.01.2019r. (data wpływu do OIP Warszawa) Główny Inspektorat Pracy przekazał do Okręgowego Inspektoratu Pracy w Warszawie Pana pismo w sprawie nieprawidłowości w zakresie prawa pracy w Schronisku dla Nieletnich Warszawa — Okęcie.
Pismo zostało zadekretowane jako skarga i w dniu 13.02.2019r. rozpoczęto czynności kontrolne w Schronisku. W dniu 21.02.2019r. Zakończono kontrole i omówiono jej wyniki podczas spotkania z Dyrektorem Schroniska oraz z Panem jako reprezentantem strony związkowej. Kontrola miała na celu ustalenie, czy w stosunku do pracowników zatrudnionych w placówce, tj. pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, stosowane są w prawidłowy sposób przepisy, odpowiednio, Karty Nauczyciela oraz ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
Na podstawie dokumentów okazanych przez Dyrektora Schroniska ustalono, co następuje.
Zarządzeniem z dnia 14.12.2018r. Minister Sprawiedliwości, jako organ założycielski i, sprawujący bezpośredni nadzór, zniósł Schronisko dla Nieletnich w Warszawie Okęcie. Zarządzenie wejdzie w życie w dniu 31.03.2019r.
Organ prowadzący Schronisko, czyli Minister Sprawiedliwości, nie konsultował ani z organizacjami związkowymi, ani z pracownikami Schroniska zamiaru likwidacji placówki.
W związku z wydanym przez Ministra Sprawiedliwości zarządzeniem, pismem z dnia 09.01.2019r. (15.01.2019r. data wpływu do Schroniska) Departament Spraw Rodzinnych i Nieletnich Wydział Nadzoru nad Zakładami dla Nieletnich Ministerstwa Sprawiedliwości przedstawił Dyrektorowi Schroniska projekt planu — harmonogram likwidacji placówki.
W/w dokument nie zawierał podpisów podmiotu opracowującego ww plan, tj. Dyrektora w/w Departamentu ani podmiotu zatwierdzającego plan likwidacji, tj. Ministra Sprawiedliwości. Podczas kontroli Jerzy Jóźwik — Dyrektor Schroniska wyjaśnił, że osobiście interweniował w Ministerstwie Sprawiedliwościowi w sprawie formalnego zatwierdzenia, tj. podpisania przez podmioty odpowiedzialne, dokumentu zawierającego projekt planu likwidacji Schroniska. Pismem z dnia 23.01.2019r. właściwy Departament Ministerstwa Sprawiedliwości przedstawił Dyrektorowi Schroniska projekt harmonogramu procesu likwidacji placówki, podpisany i zatwierdzony przez Luizę Sałapę – Zastępcę Dyrektora Departamentu Spraw Rodzinnych i Nieletnich. Pismem z dnia 21.12.2018. Dyrektor Schroniska poinformował organizacje związkową zamierzonych zwolnieniach grupowych pracowników Schroniska, w związku z zarządzeniem Ministra Sprawiedliwości likwidującym z dniem 31.03.2019r. w/w placówkę. W w/w piśmie wskazano liczbę zatrudnionych pracowników pedagogicznych. Rabat Dubiniak – przewodniczący organizacji związkowej, fakt otrzymania w/w pisma potwierdzi, pieczątką wraz z podpisem i data 21.12.2018r.
Następnie pismem z dnia 04.01.2019r. Rafał Dubiniak — przewodniczący związków zawodowych poinformował Dyrektora Schroniska, że z uwagi na podważenie zgodności z prawem zarządzenia Ministra Sprawiedliwości, organizacja związkowa odmawia przystąpienia do konsultacji w związku z planowanymi zwolnieniami grupowymi.
Pracodawca opracował „szczegółowy harmonogram procesu likwidacji Schroniska dla Nieletnich w Warszawie Okęcie”.
Pismem z dnia 10.01.2019r. pracodawca zawiadomił Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Warszawie o przyjętych ustaleniach dotyczących grupowego zwolnienia, w tym o liczbie zatrudnionych pracowników oraz o przyczynach ich zwolnienia, okresie, w ciangu którego ma być dokonane zwolnienie, a także o wystąpieniu do organizacji związkowej o przeprowadzenie konsultacji związanych z zamierzonymi zwolnieniami grupowymi.
Powiadomiono również Urząd Pracy o braku zgody organizacji związkowych na zawarcie porozumienia w sprawie zwolnień i o opracowaniu regulaminu rozwiązywania stosunków.
Pierwsze wypowiedzenia umów o pracy zostały wręczone pracownikom w dniu 25.01.2019r.
W przypadku pracowników niepedagogicznych, którym przystukiwał trzynastomiesięczny okres wypowiedzenia, został on skrócony do 2 miesięcy, w taki sposób, ze umowy o prace rozwiążą się z dniem 31.03.2019r.
W Schronisku zatrudnionych jest, razem z Dyrektorem, 16 nauczycieli mianowanych i dyplomowanych oraz 1 nauczyciel kontaktowy. W przypadku pracowników pedagogicznych, tj. 9 nauczycieli mianowanych i dyplomowanych oraz 1 kontraktowego, do których stosuje się
Kartę Nauczyciela, Dyrektor Schroniska wypowiedział w styczniu 2019r. stosunki pracy z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia skré6conego do 2 miesięcy, w taki sposób, ze stosunki pracy rozwiążą sie z dniem 31.03.2019r.
Pozostałym 5 nauczycielom mianowanym zaproponowano rozwiązanie stosunków pracy za porozumieniem stron. Jak wyjaśnił Dyrektor Schroniska w/w nauczyciele nie wyrazili zgody na rozwiązanie stosunków pracy w tym trybie, jednocześnie nieoficjalnie dostali zapewnienie z Ministerstwa Sprawiedliwościowi o męczliwości przeniesienia do innej placówki tego typu.
Dyrektor Schroniska oświadczył, że do dnia kontroli nie otrzymał od dyrektorów innych placówek żadnego dokumentu wskazującego na konieczności przeniesienia w/w nauczycieli zatrudnionych w Schronisku na Okęciu.
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach pedagogicznych nadal nie maja. informacji pisemnej od organu prowadzącego Schronisko w sprawie zatrudnienia w innych placówkach. Dyrektor i pracownicy jedynie otrzymali telefonicznie ustne informacje.
Zgodnie z art. 1 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowa Inspekcja Pracy jest organem powołanym do sprawowania nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, Ww szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej w zakresie określonym w ustawie. Inspektor pracy w postępowaniu kontrolnym opiera się na materialnych dowodach (tj. dokumentach) określających wzajemne prawa i obowiązki stron stosunku pracy.
Przedstawiony wyżej stan faktyczny wskazuje, ze Dyrektor Schroniska — jako osoba reprezentująca pracodawce w związku z zarządzoną przez Ministra Sprawiedliwości likwidacja placówki, w sposób prawidłowy zastosował wobec jej pracowników przepisy prawa pracy, tj. Karty Nauczyciela oraz ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.
Natomiast inspektor pracy w swoim postępowaniu kontrolnym nie ocenia zgodności z prawem oraz zasadności zarządzenia wydanego przez Ministra Sprawiedliwości jako organu nadzorującego i prowadzącego placówkę. Podobnie nie jest kompetencja inspektora pracy ocena zgodności z prawem postępowania Ministra Sprawiedliwościowi przed wydaniem zarządzenia znoszącego Schronisko, jak i na wszystkich etapach rozpoczętego procesu jego likwidacji.